الجمعة، 7 سبتمبر 2018

لما ابني يكون مصمم اني احمله طول اليوم ... وكأني حصانه الوديع أعمل ايه ؟؟؟؟


علمي ابنك يكون مسئول

في يوم من الايام جاتني أم وكانت منهارة تشكو من ابنها ... مصمم انها تشيله في كل مكان رايحة له .. حتى لو كانت رايحة تشتري اغراض البيت ولو نزلته ع الارض يظل يبكي لما ترجع تشيله من جديد وكأنها حصانه الوديع او الباص الامن تشيله ورجله متدليه حولين وسطها متشبث بيها وكأنه جزء منها وبين كل وقت والتاني يناديها ماما ماما .. يمكن بيأكد حقوق الملكية !!!! 

المهم هي كانت منهارة وبتشتكي مش عارفة احس اني عايشة من ساعة مااتولد وأنا وهو لا نفترق في اي مكان هو معايا في المطبخ وانا بطبخ وانا بغسل وانا باكل وانا نايمة وانا ..... اعمل ايه ؟؟؟؟ المشكلة الاكبر في الشارع وفي المواصلات انا تعبت من اني اشيله 

الحل ابسط مما تتخيلي .. اتركيه على الارض .. اتركيه يمشي وبطلي تشيليه .. واصبري عليه .. قالتلي استحالة يسكت ح يبكي بلا انقطاع لحد مااشيله من جديد .. قلت : ولوبكى فيها ايه ؟؟ اعملي نفسك مش شايفة وكملي طريقك بس راقبيه وشوفي النتيجة ... بالفعل عملت كده ف الاول نام ع الارض وقعد يخبط في الارض ولما لقى مافيش فايدة حصلها ومسك ايدها ورجع يبكي من جديد ... وهكذا اتكررت القصة كام يوم مرة يبكي ومرة يسكت لحد لما اتعود ... وحس باللي كان محروم منه .. واصبح هو اللي بيرفض انه يتشال ويقول :( انا كبير .. أنا بعرف أمشي لوحدي ) 

بدأ يمشي يتفرج ويستمتع باللي حواليه وكأنه سعيد أنه بيعمل زي الكبار وكأن لسان حاله بيقول : ( هو كده الكبار بيعيشوا حياتهم ؟؟ هو كده بيكونوا مسئولين ؟؟ ) 





الطفل كائن غير معد ... يحتاج أن يمر بخبرات وتجارب معينة ليتم إعداده واكتمال نموه ووظيفة الآباء مساعدته حتى يعلم نفسه بنفسه




ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق